رفتن به مطلب

تمامی فعالیت ها

این جریان به طور خودکار بروز می شود     

  1. هفته گذشته
  2. جدیدا
  3. داستان کوتاه: نترس!

    سلام. یک داستان کوتاه نوشتم و میخوام بگذارمش تا شما هم بخونید. درصورتی که خواندید نظر بریر و امیدواریم از آن لذت ببرید. لینک : http://bayanbox.ir/download/4865480636628932961/نترس.pdf یک نکته: لالایی داخل داستان از من نیست.
  4. تولد چهار سالگی آزکابان مبارک !

    به نام خداوند لوح و قلم حقیقت نگار وجود و عدم با سلامی به گرمی آفتاب در آغاز همانند هر سال خدا را شاکرم که فرصتی یافتیم یک سال دیگر هم در کنار هم باشیم. چهارمین سال فعالیت سایت هم گذشت سالی که حوادث خوب و بد فراوانی داشت. تلاش خواهیم کرد در پنجمین سال فعالیت سایت با تجربه ای مضاعف جوی آموزنده تر و مفرح تر بسازیم. امیدوارم پنجمین سال فعالیت سایت بهتر از گذشته باشد و مورد پذیرش شما همراهان قرار گیرد. در پایان جا داره از تمام دوستانی که در این مدت همراه و یاور ما بودند تشکر کنم . آغاز پنجمین سال فعالیت آزکابان مبارک !! امیرحسین شعبان زاده پانزدهم اردیبهشت یک هز ار سیصد و نود شش (این خبر به دلایل یک سری از مسائل با چهار روز تاخیر ارسال شد ) مشاهده خبر کامل
  5. به نام خداوند لوح و قلم حقیقت نگار وجود و عدم با سلامی به گرمی آفتاب در آغاز همانند هر سال خدا را شاکرم که فرصتی یافتیم یک سال دیگر هم در کنار هم باشیم. چهارمین سال فعالیت سایت هم گذشت سالی که حوادث خوب و بد فراوانی داشت. تلاش خواهیم کرد در پنجمین سال فعالیت سایت با تجربه ای مضاعف جوی آموزنده تر و مفرح تر بسازیم. امیدوارم پنجمین سال فعالیت سایت بهتر از گذشته باشد و مورد پذیرش شما همراهان قرار گیرد. در پایان جا داره از تمام دوستانی که در این مدت همراه و یاور ما بودند تشکر کنم . آغاز پنجمین سال فعالیت آزکابان مبارک !! امیرحسین شعبان زاده پانزدهم اردیبهشت یک هز ار سیصد و نود شش (این خبر به دلایل یک سری از مسائل با چهار روز تاخیر ارسال شد )
  6. به نام خداوند دل‌های پاک که نامش بود در دلت تابناک به نام کسی که تو را آفرید سرآغاز عشق است و نور و امید با سلام و آرزوی خوشحالی و شادی برای تمام آزکابانی پس از گفتگو با اعضا و هماهنگی های لازم تصمیم بر برگزاری ملاقاتی در نمایشگاه کتاب امسال همانند سال گذشته شد. دومین ملاقات آزکابانی ها در نمایشگاه کتاب امسال صورت خواهد گرفت. زمان برگزاری: 13 اردیبهشت ماه 1396 (پنجشنبه ) ساعت ملاقات :2 بعد از ظهر مکان ملاقات: مصلی امام خمینی (ره) نمایشگاه کتاب تهران ، ورودی غربی نمایشگاه کتاب ، محل شبستان های مصلا همچنین در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر جهت هماهنگی می توانید از طریق پیام خصوصی سایت یا راه ارتباطی زیر در تلگرام در ارتباط باشید. https://t.me/amirrrr_sh حضور شما دوستان باعث خوشنودی ماست . مشاهده خبر کامل
  7. به نام خداوند دل‌های پاک که نامش بود در دلت تابناک به نام کسی که تو را آفرید سرآغاز عشق است و نور و امید با سلام و آرزوی خوشحالی و شادی برای تمام آزکابانی پس از گفتگو با اعضا و هماهنگی های لازم تصمیم بر برگزاری ملاقاتی در نمایشگاه کتاب امسال همانند سال گذشته شد. دومین ملاقات آزکابانی ها در نمایشگاه کتاب امسال صورت خواهد گرفت. زمان برگزاری: 13 اردیبهشت ماه 1396 (پنجشنبه ) ساعت ملاقات :2 بعد از ظهر مکان ملاقات: مصلی امام خمینی (ره) نمایشگاه کتاب تهران ، ورودی غربی نمایشگاه کتاب ، محل شبستان های مصلا همچنین در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر جهت هماهنگی می توانید از طریق پیام خصوصی سایت یا راه ارتباطی زیر در تلگرام در ارتباط باشید. https://t.me/amirrrr_sh حضور شما دوستان باعث خوشنودی ماست .
  8. حماسی ترین

    نویل رو دوستان گفتن اونجا که هری به تنهایی به جنگل رفت هم همینطور امّا به نظر من هر جا که هری به تنهایی در برابر دشمنی بزرگ ایستاد رو باید درنظر بگیریم: وقتی در برابر کویرل،تام ریدل،اجتماع بزرگ دیواه ساز ها،ولدمورت و در خواستش برای دوئل و در پایان خود نبرد پایانی که نویسنده به خوبی نشون داد نیازی نبود هری قوی بشه یا دانا بشه یا هر چی تا در برابر ولدمورت بایسته.همه چیز از قبل آماده بود تا دشمن بزرگ بد سقوط کنه.
  9. ارائه فصل دوم هروندیل گم شده

    خیلی ممنون.
  10. نام کتاب: هروندیل گم شده نام مجموعه: داستان هایی از اکادمی شکارچیان سایه نویسنده:کلیر ژانر: فانتزی خلاصه :سایمون می فهمد که بدترین جنایتی که یک شکارچی سایه می تواند مرتکب شود رها کردن همراهانش است.در اوایل قرن نوزدهم توبیاس هیروندل ، همکاران شکارچی سایه خود را در میان گرمای میدان نبرد رها کرد تا بمیرند. جریمه این گناه دادن جانش بود اما توبیاس هرگز بازنگشت و کلیو جان همسر او را به جای جان خودش درخواست کرد. سایمون و دانش آموزان همراهش از این بی رحمی شوکه شدند به خصوص زمانی که متوجه شدند او باردار بوده است. اما چه می شود اگر آن بچه زنده مانده باشد ؟ آیا ممکن است یک نسل هروندیل گم شده جایی بیرون در این دنیا وجود داشته باشد؟ لینک دریافت :
  11. نگارش

    8 دریافت

    نام کتاب: هروندیل گم شده نام مجموعه: داستان هایی از اکادمی شکارچیان سایه نویسنده:کلیر ژانر: فانتزی خلاصه :سایمون می فهمد که بدترین جنایتی که یک شکارچی سایه می تواند مرتکب شود رها کردن همراهانش است.در اوایل قرن نوزدهم توبیاس هیروندل ، همکاران شکارچی سایه خود را در میان گرمای میدان نبرد رها کرد تا بمیرند. جریمه این گناه دادن جانش بود اما توبیاس هرگز بازنگشت و کلیو جان همسر او را به جای جان خودش درخواست کرد. سایمون و دانش آموزان همراهش از این بی رحمی شوکه شدند به خصوص زمانی که متوجه شدند او باردار بوده است. اما چه می شود اگر آن بچه زنده مانده باشد ؟ آیا ممکن است یک نسل هروندیل گم شده جایی بیرون در این دنیا وجود داشته باشد؟
  12. مسجد شیخ لطف الله اصفهان سردر معرق این مسجد تا پایان سال ۱۰۱۱ هجری قمری ساخته و پرداخته شد و احداث ساختمان و تزیینات کاشی‌کاری آن در سال ۱۰۲۸ هجری قمری به پایان رسید. از آنجایی که این مسجد نه دارای مناره و نه شبستان ورودی (حیاط) است و همچنین ورودی آن که با پله شروع می‌شود، کمی غیرطبیعی است.در ورودی مسجد به صورت دو لنگه است و از چوب چنار یک پارچه ساخته شده که پس از ۴۰۰ سال هنوز پابرجا است. یکی از ویژگی‌های این مسجد چرخش ۴۵ درجه‌ای است که نسبت با محور شمال- جنوب و نسبت به قبله دارد که در اصطلاح معماری به آن پاشنه می‌گویند، اما این بنا چنان استادانه ساخته شده است که از بیرون هیچ اثری از کجی را مشاهده نخواهید کرد. برای فائق آمدن بر این زاویه، یک راهرو طراحی شده که تماما با کاشی کاری‌های هفت رنگ با رنگ غالب سبز وآبی پوشیده شده است. این راهرو از ابتدای ورودی در سمت چپ است و سپس به سمت راست می‌چرخد.پس از طی کردن این راهرو به محوطه‌ی اصلی و زیر گنبد کم ارتفاع (از زمین ۳۲ متر) مسجد می‌رسید. این گنبد به واسطه‌ی عظمت، ویژگی‌های فرمی و تزییناتی به رنگ آبی تیره بر روی زمینه‌ی سفید، به یکی از زیباترین گنبدهای اصفهان و ایران تبدیل شده است. همچنین در مرکز داخلی گنبد طاووسی طراحی شده است که پرهای آن به وسیله‌ی نور وارد شده از طاق بالای در ورودی مسجد تکمیل می‌شود. نمایش خیره‌کننده‌ی نور را به صورت چرخشی زیبا در فضای درونی زیر گنبد نظاره‌گر خواهید بود.بنای این مسجد بر یک چهار ضلعی استوار است و در قسمت‌های بالاتر به هشت ضلعی تبدیل می‌شود و در نهایت دایره‌وار به ساقه‌ی گنبد می‌پیوندد. دیوارهای این بنا برای تحمل سنگینی آن بسیار قطور ساخته شده است به طوری که قطرشان در قسمت‌ پنجره‌ها به ۱ متر و هفتاد سانتی‌متر و در قسمت‌های اصلی حتی به بیش از ۲ متر هم می‌رسد.در بالای در ورودی از راهرو به شبستان یک گشودگی وجود دارد که برای روشنایی عمومی و به ویژه روشنایی محراب ایجاد شده است. اما برای روشنایی این مسجد ۱۶ پنجره در ساقه‌ی گنبد وجود دارد و به‌دلیل این که این پنجره‌های مشبک در گرداگرد این بنا وجود دارند، در تمام طول روز قسمتی از تابش خورشید را وارد فضای داخلی شبستان خواهند کرد. استاد محمدرضا بنا اصفهانی، می‌توانست با گذاشتن گشودگی‌های بیشتر نور بیشتری را وارد این بنا کند، اما با وارد کردن همین میزان نور مهار شده بر روی کاشی‌ها توجه ما را به تک تک آن‌ها جلب می‌کند.یکی ازشاهکارهای معماری را می‌توانید در محراب این مسجد مشاهده کنید، جایی که کاشی‌کاری‌های ظریف آن و همچنین دو لوح در داخل محراب که عبارت «عمل فقیر حقیر محتاج بر رحمت خدا محمدرضا ابن استاد حسین بنا اصفهانی» روی آن حک شده است. کتیبه‌های دیگری نیز به خط استاد علیرضا عباسی در اطراف محراب وجود دارد که روی آن‌ها روایاتی از پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق نوشته شده است. علاوه بر این روایات اشعاری نیز وجود دارند که کارشناسان بر این باور هستند که اشعار شیخ بهایی، شاعر و دانشمند دوران صفوی است. در چهار گوشه داخل مسجد آیات با خط ثلث بر زمینه لاجوردی با کاشی‌های سفید معرق نیز نوشته شده است. دیدگاه معمار برجسته‌ی جهانی لوییس ای کان در بازدیدی که از اصفهان داشته است در وصف این بنای بی‌نظیر اینچنین بوده است: من فقط در عالم خیال و با جوهری از طلا و نقره می‌توانم چنین اثری را تصور کنم. معماری کلیسای وانک خلق یک سبک جدید تمامی کلیساهای اصفهان به دست معماران ارمنی بنا شده اند اما نکته قابل توجه در مورد آنها این است که هیچ شباهتی بین آنها و کلیساهای ارمنستان یا حتی کلیساهای آذربایجان شرقی و غربی همچون قره کلیسا، هفتوان، زورزور و استپانوس مقدس دیده نمی شود. این امر از شرایط اجتماعی حاکم بر قرن هفدهم میلادی نشئت می گیرد و باید علت آن را در شرایط آن زمان جستجو کرد.همانگونه که گفتیم شاه عباس برای ترغیب ارمنیان به ماندن در ایران به آنها امتیازاتی از جمله ساخت کلیسا داد؛ اما برای آنکه جلوی تحریک احساسات مذهبی اهالی اصفهان و بروز اختلافات مذهبی در بین مسلمانان و ارامنه را بگیرد، ساختن کلیسا را مشروط به این نمود که بنای آن شبیه به سایر کلیساهای ارامنه نباشد. هنرمندان ارمنی نیز چاره را در ساخت بناهای مذهبی خود به شیوه ی معماران ایرانی و با ظاهری همچون مساجد دیدند و با بهره گیری از میراث هنری سرزمین خود و تاثیر پذیری از هنر ایرانی، آثار تماشایی زیادی از جمله بنای کلیساها و عمارت های مجلل را بنا نهادند که نمونه اش در هیچ کجای دنیا یافت نمی شود.آنها برای ساخت تمام کلیساها از اصول مذهبی و پلان کلیساهای ارمنستان پیروی نمودند اما از نظر شکل خارجی و نما، روشی متفاوت با شیوه ی معماری ارمنی را برگزیدند و اصول معماری ایرانی را به کار گرفتند. همین تلفیق بود که باعث شد بناهایی بسیار متفاوت در محله جلفا ایجاد شوند. به عنوان مثال کلیساهای استپانوس مقدس در جلفای اصفهان و مگردیچ مقدس در منطقه ی آبراگونیس ارمنستان دارای یک نوع پلان هستند اما شیوه ی معماری کاملا متفاوتی در آن ها به چشم می خورد. معماران ارمنی اصفهان با تلفیق هوشمندانه و هنرمندانه ی سبک معماری ارمنی و ایرانی دست به خلق شیوه ای کاملا جدید در معماری زدند و توانستند سبکی متفاوت را ایجاد کنند. سبک ابداعی آنان تا اوایل دوره ی قاجار مورد استفاده قرار می گرفت و کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس در تهران نمونه ای از این سبک به شمار می رود. نمای خارجی نمای خارجی کلیساهای جلفای اصفهان با نمای دیگر کلیساهای ارمنی کاملا متفاوت و دارای قاب بندی هایی به شیوه ی خانه های اصفهان است و هیچ گونه تزییناتی در آنها دیده نمی شود.گنبد کلیساهای کهن ارمنی مخروطی شکل است اما بر فراز اکثر کلیساها، گنبدهای بزرگ و کوچک قوسی شکل دیده می شود که با الهام از شیوه ی معماری مساجد ساخته شده اند.گنبدهای بزرگ، دوجداره می باشند در حالی که طراحی گنبدها در معماری ارمنی به صورت یک جداره بوده و از داخل و خارج به یک اندازه هستند. نکته ی مهم و جالب توجه در این کلیساها هنر و مهارت معماران است که توانسته اند گنبدهای مربوط به شیوه ی معماری ایرانی را بر روی پلان های سازگار با گنبدهای شیوه ی معماری ارمنی سوار کنند و با گذشت بیش از چهارصد سال، آب از آب تکان نخورد و هیچ آسیبی متوجه ساختمان نشود. گنبدهای کلیسای وانک وانک دارای دو گنبد است که عبارتند از: یک گنبد کوچک بر روی محل استقرار عامه مردم و یک گنبد بزرگ بر روی قسمت مقدم محراب کلیسا. با ورود به کلیسا متوجه دو ستون مربع شکل می شوید که در فاصله ۶/۲۵ متری دیوار غربی آن قرار دارند و هر یک از اضلاع آنها دو متر است. در بخش غربی کلیسا با استفاده از بخشی از این ستون ها و پایه‌های دیوارهای جانبی، چهار طاق‌نمای بلند ساخته اند که ارتفاع هر یک به ۱۰/۲۵ متر می رسد و گنبد کوچک و کم ارتفاع کلیسا بر روی آنها قرار دارد.گنبد دایره وار و بزرگ، مانند گنبدهای مساجد به نظر می رسد و از آنها الهام گرفته است. نمای بیرونی گنبد با آجر پخته زینت یافته و نمای داخلی آن که به رنگ لاجوردی می باشد، با تصاویر مذهبی و تزئینات گلبوته و طلاکاری تزیین شده است. دور تا دور این گنبد، هشت پنجره وجود دارد که در فاصله ی میان آنها تصاویری از آفرینش آدم و حوا، خوردن میوه ی ممنوعه، مرگ هابیل و ... دیده می شود. باغ چهل ستون باغ چهلستون از نمونه باغ های ایرانی است که قدمت ساخت آنها به قبل از اسلام باز می گردد. معماری باغ های ایرانی به گونه ای طرح ریزی شده است که شیب کمی داشته باشند. این موضوع کمک می کند تا آب به راحتی در جوی ها و باغچه ها جریان پیدا کرده و باغ را سیراب کند. طراحی قدیمی باغ چهلستون به گونه ای بوده است که به دیگر باغ های آن زمان اصفهان دسترسی داشته باشد. گفته شده که باغ چهلستون در زمان ساخت، 67 هزار متر مربع مساحت داشته و طول و عرض آن تقریبا برابر بوده است. البته امروزه به دلیل تخریب ها و ساخت و سازهایی که در اطراف باغ چهلستون صورت گرفته، از حالت مربعی درآمده و اکنون بیشتر شکل یک مستطیل را دارد. باغ در جهت شرقی-غربی کشیده شده است که این محور، محور اصلی ساخت باغ را تشکیل می دهد. در همین محور دو استخر در اندازه های کوچک و بزرگ وجود دارد که عمارت چهلستون ما بین آن قرار گرفته است. این محور اصلی به وسیله درختانی که در مسیر آن کاشته شده اند، جهت حرکت به سوی کوشک اصلی را نشان می دهد.باغ چهلستون با الهام از باغ های ایرانی به ویژه باغ پاسارگاد و سنت آبراهه و جوی سازی در آن ساخته شده است. در زمان ساخت، جویی در سمت شمالی کوشک وجود داشت که با استفاده از آب جوی شاهی (نهر فدین) پر می شد. در کنار این آبراهه جوی هایی از جنس بلوک سنگی در اطراف کاخ اصلی قرار دارد که آب را از بیرون وارد حوض هایی کوچک می کرد. این شیوه در باغ پاسارگاد، باغ ثبت جهانی دوره هخامنشی که منشا تمام باغ های ایرانی‌ست، نیز مورد استفاده قرار می گرفت.در بخشی دیگر می توان معماری باغ را از نظر محور عرضی آن مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. محور عرضی چهلستون آن را به چهار قسمت اصلی تقسیم کرده است. این محور از ایوان ستون دار عمارت گذر کرده و در سمت مقابل ادامه پیدا می کند. ایوانی که نقش فضای میانی را در معماری باغ ایفا کرده و پیوندی میان فضای باز و بسته در آن ایجاد می کند.کوشک اصلی یا همان کاخ چهلستون در یک سوم بالایی باغ ساخته شده و باقی کرت بندی (1) ها و تقسیم های آن با استفاده از تناسبات قائمه طرح ریزی شده است. شکل کلی باغ متقارن است و دو سمت محور اصلی شرقی-غربی به شکل زیبایی تکرار شده اند. بخش های مختلف کاخ چهلستون ایوان ستون دار سر در تالار یا تالار آینه شاه نشین تالار اصلی یا تالار اشرف بالاخانه ایوان ستون دار جنوبی سی و سه پل معمار سی و سه پل استاد حسین بناء اصفهانی است که پسرشان محمدرضا اصفهانی شاهکاری همچون مسجد شیخ لطف الله را در کارنامه ی خود دارد. بر خلاف اینکه معمولا پل‌ها در قسمت های کم عرض ساخته می شوند، وی برای ساخت این پل، عریض ترین قسمت رودخانه زاینده رود را انتخاب نمود؛ چرا که این قسمت رودخانه در بستری کم عمق، وسیع و آرام ایجاد شده و دارای چشم اندازی تماشایی بود.برای ساخت سی و سه پل از سه نوع مصالح عمده استفاده شده است: سنگ برای قسمت های زیرین و آجر و ملات ساروج و گچ برای قسمت های فوقانی. بر اساس نظر کارشناسانِ زمین‌شناسی و میراث فرهنگی، پایه و فونداسیون این پل به گونه‌ای ساخته شده که رطوبت، دوام و استحکام آن را افزایش می دهد و به همین دلیل است که در دراز مدت نیز، آب نمی تواند آسیبی به آن بزند.براساس شرحی که سِر پِرسى سایکس Sir Percy Molesworth Sykes)‎) ژنرال، نویسنده، و جغرافیدان انگلیسی راجع به سی و سه پل و وضعیت آن در آخر قرن سیزدهم و اوایل قرن چهاردهم هجرى ارائه داده است، ورود به مدخل پل از یک شاهراه سنگ فرش شده ممکن بوده و در پل نیز سه معبر در سه سطح مختلف وجود داشته است.در دو طرف پل طاق نماهاى سرپوشیده ای به چشم می خورد که از یک سو به رودخانه و از سوی دیگر به میان پل مشرف هستند و باعث شده اند تا معبر باریکِ مسقفی در دوسوی پل ایجاد شود. پیاده‌روی پل دارای ۹۹ طاقچه است که در آنها تابلوهای نقاشی بوده و امروزه اثری از آنها دیده نمی شود. در جلوی این پل نیز مجسمه رضا شاه بر روى ستونى به ارتفاع ۵ متر وجود داشته که بر اسبی سوار بوده است اما امروزه در میدان ۱۴ اسفند قرار دارد.طاق های پل دارای ستون هایی به ارتفاع ۷ تا ۹ متر هستند که سقف را سرپا نگه داشته اند و بسیار شکوهمند و مستحکم به نظر می رسند.در ابتدا این پل، ۳۶۰ متر طول و ۴۰ چشمه (طاق بزرگ) داشته اما امروزه ۳۳ دهانه و ۱۴ متر عرض دارد و با ۲۹۵ متر طول به عنوان طویل ترین پل زاینده رود از آن یاد می شود. در گذشته این پل دارای ۶ معبر بود که عبارت بودند از: ۱- راه وسط که مخصوص عبور سواره و گردونه‏ ها بود. ۲و ۳- دو طرف پل که از میان گالری های زیبا عبور می کرد و به پیاده رو اختصاص داشت. ۴و ۵- پشت بام هاى گالری ها از دو طرف که دور آن نرده داشته و به هنگام طغیان زاینده رود به تفرجگاه باشکوهى تبدیل می شده است. ۶-سرانجام گالری هاى پل به وسیله پله‏ هاى ظریف به زیر پل می رسید و این مکان در مواقع کم آبی، محل عبور و مرور بود. اما امروزه تنها دو معبر پیاده رو در آن وجود دارد؛ یکی در بالا که سقف آن آسمان است و دیگری در پایین که مسقف است و در میان پایه‌های مرکزی پل و به فاصله کمی از بستر رودخانه ایجاد شده است. پل خواجو نشانه پایداری از نظر پی‌سازی، پایه های پل خواجو بر روی سنگی متشکل از قطعات گرد و دانه درشت به نام کنگلومرا قرار دارد که لایه ی مقاومی را ایجاد می کند. به هنگام ساخت، لایه های شن و ماسه ی رودخانه ای را در محل پل کنار زده و پی پل را بر روی لایه ای از کنگلومرا بنا کرده اند.در مجاورت پایه های پل، بستر رودخانه سنگ فرش شده تا اثرات تخریبی آب همچون فرسایش در پایین پل و آب بردگی را در بالا دست پل در پی ها به حداقل برساند. این هوش طراح پل باعث شده تا امروزه در کنار پایه های پل هیچ اثری از فرسایش و آب بردگی به چشم نخورد.با بررسی پایه های بزرگ و دقیق و سنگین پل خواجو متوجه می شویم که ابعاد پل در همه ی جهات به خوبی محاسبه شده و با وجود وزن زیاد، سال ها در برابر فشار آب مقاومت کرده است. از دقت محاسبات که بگذریم، مصالح در این میان نقش بسیار حائز اهمیتی دارند. پایه ها ی زیر جرزها، از سنگ های سنگین و بزرگ هستند و فرمشان مانند دماغه های آب شکن و آب شکن های پله ای به نظر می رسد. آب شکن به سازه ای عرضی اطلاق می شود که جریان آب را به طرف وسط رودخانه هدایت کرده و از سرعت جریان می کاهد تا کناره ها حفظ شوند.به طور کلی آب به دو صورت دینامیک و استاتیک به پل فشار می آورد. نیروی دینامیک مربوط به حالت فشار و گذر آب و نیروی استاتیک به حالت ایستایی آب مربوط می شود که هر یک می توانند حیات پل را به خطر بیاندازند. برای ایستادگی در برابر این فشارها، یکی از عوامل وزن است اما به تنهایی کافی نیست و سطح اتصال پل به بستر رودخانه و شکل پایه های پل نیز نقش بسزایی دارند.شکل پایه ها و ابعاد پل خواجو به گونه ای طراحی شده است که سطح بیشتری برای اتصال پل به بستر رودخانه دارد. ترکیب این سطح اتصال زیاد پایه ها با بستر رودخانه و وزن باعث شده است تا مسائلی همچون لغزش پایه ها، واژگونی و ... منتفی و استحکام پل تضمین شود.از سوی دیگر شکل نوک تیز پایه ها در بالا دست همچون آب شکن هستند که نیروی دینامیک وارده از جریان رودخانه به پل را به حداقل می رسانند و آن را حفظ می کنند. شکل پله ای پایه ها در پایین دست نیز باعث می شود تا در مواقع سیلاب یا بسته شدن آب روها برای استفاده از پل به عنوان سد، آب از روی پایه ها جریان یابد و با عبور از روی پله ها انرژی خود را در برخورد با آنها از دست دهد تا هنگامی که به بستر رودخانه می رسد، انرژی مخرب و فرساینده نداشته باشد.طاق روی پایه ها و یا همان سقفی که گذرگاه پل روی آن قرار دارد از سیستم طاق های آهنگ و گنبدهای عرقچین تشکیل شده است. طاق آهنگ یا طاق گهواره یکی از طاق های کهن ایران می باشد که با به کار گذاشتن یک چفد یا قوس (سازه منحنی) بر روی دو دیوار هم راستا (موازی) ساخته می شود. گنبد عرقچین به پوشش مدوری گفته می شود که برای پوشش زیرین بقعه ها به کار می رود. استفاده از این فرم در ساختار پل، باربری و پایداری عالی را به وجود می آورد که جهت استفاده ی مکرر در طول قرن ها باید مورد توجه معمار بوده باشد. خانه پیرنیا خانه پیرنیا شبیه خانه های دیگر در این شهر به صورت گودال -باغچه ساخته شده و همیشه حیاط فضای خنکی را داشته که برای گرمای کویری بسیار مناسب بوده است. این خانه و باغچه ی متصل به آن حدود ۲۱۹۳ مترمربع مساحت دارد. فضای گودال باغچه در مرکز حیاط به‌ عنوان تابستان نشین خانه و برای دسترسی به آب قنات حفر شده است. حوضی بزرگ و باغچه ای با درختان انگور و پسته و انجیر فرح بخش این خانه ی تاریخی شده اند.(نکته: طراحی حیاط (گودال-باغچه)، به گونه ایست كه پایین‌تر از سطح خانه قراردارد و همیشه هوایی خنك دارد.)همه چیز با نظم و معمارانه ساخته شده و اتاق ها در سه جبهه شرقی، غربی و شمالی حیاط قرار دارند: جبهه غربی حیاط : اتاق سیلو، صفه ایوان منقش، اتاق سه دری، صفه و اتاق سه دری ساده. جبهه شرقی حیاط : سقاخانه، صفه، اتاق تک در، راهرو و انباری. جبهه شمالی یا قسمت زمستان نشین : اتاق پنج دری و چهار دری. در ضلع جنوبی خانه، فضایی باغ مانند کار شده که هوای مطبوع آن از دیوارهای مشبک وارد خانه می شود. پس از گذر از درب ورودی که روبروی مسجد جامع نایین قرار دارد، وارد دهلیز و سپس هشتی ( فضای سرپوشیده متصل به کوچه و حیاط خانه )خانه می شوید. اینجا درب هایی وجود دارد که برای حفاظت از فضای داخلی خانه از چشم غریبه ها کار گذاشته شده، از هشتی به دیگر بخش های خانه می توان وارد شد.زیربنای خانه شامل، انباری، ده اتاق در طبقه همکف و اول و راهروی مشترک و اصلی و فضای نگهبانی است. اتاق منقشدر جبهه غربی برروی اتاق نگهبانی ساخته شده است.بخش های مختلف بنا مزین به گچ‌بری و نقاشی‌های بسیار زیبا و کاربندی‌ها، یزدی بندی‌ها و رسمی بندی‌هایی است که زیبایی بنا را چندین برابر کرده است.
  13. آغاز سال نو مبارک

    جهان از باد نوروزی جوان شد زمین در سایه سنبل نهان شد ز رنگ سبزه و شکل ریاحین زمین گویی به صورت آسمان شد صبا در طره شمشاد پیچید بنفشه خاک پای ارغوان شد اوحدی با سلام و عرض درود به همه ی دوستان و همراهان فرا رسیدن نوروز باستانی را تبریک گفته و خداوند را شاکریم که نوروزی دیگر فرصت نهاد تا آن را در میان شما دوستان به شادی بگذرانیم. امیدواریم سال جدید سالی پر از برکت و شادی ، همراه با موفقیت های بسیار برای همه باشد. سال 96 با تمام خوبی ها و بدی ها گذشت . متاسفانه دوست خوبم ، مدیر ارشد انجمن رضا عزیز در سالی که گذشت فوت شدند و دیگر همراه ما نیستند شایسته هست در این نوروز از این مرحوم عزیز یادی کنیم . امیدواریم که در سال جدید بتوانیم با کمک یگدیگر لحظاتی خوشی را رقم بزنیم . مناسبه از تمام دوستان و اعضایی که برای بهبود سایت تلاش کردند تشکر کنم. بوی جان می‌آید اینک از نفس‌های بهار دست‌های پر گل‌اند این شاخه‌ها، بهر نثار با پیام دلکش نوروزتان پیروز باد با سرود تازه هر روزتان نوروز باد شهر سرشار است از لبخند، از گل، از امید تا جهان باقی است این آئین جهان افروز باد نوروز مبارک با آرزوی بهترین ها برای شما در سال یکهزار و سیصد و نود و هفت امیرحسین شعبان زاده 2 فروردین 1397 مشاهده خبر کامل
  14. آغاز سال نو مبارک

    جهان از باد نوروزی جوان شد زمین در سایه سنبل نهان شد ز رنگ سبزه و شکل ریاحین زمین گویی به صورت آسمان شد صبا در طره شمشاد پیچید بنفشه خاک پای ارغوان شد اوحدی با سلام و عرض درود به همه ی دوستان و همراهان فرا رسیدن نوروز باستانی را تبریک گفته و خداوند را شاکریم که نوروزی دیگر فرصت نهاد تا آن را در میان شما دوستان به شادی بگذرانیم. امیدواریم سال جدید سالی پر از برکت و شادی ، همراه با موفقیت های بسیار برای همه باشد. سال 96 با تمام خوبی ها و بدی ها گذشت . متاسفانه دوست خوبم ، مدیر ارشد انجمن رضا عزیز در سالی که گذشت فوت شدند و دیگر همراه ما نیستند شایسته هست در این نوروز از این مرحوم عزیز یادی کنیم . امیدواریم که در سال جدید بتوانیم با کمک یگدیگر لحظاتی خوشی را رقم بزنیم . مناسبه از تمام دوستان و اعضایی که برای بهبود سایت تلاش کردند تشکر کنم. بوی جان می‌آید اینک از نفس‌های بهار دست‌های پر گل‌اند این شاخه‌ها، بهر نثار با پیام دلکش نوروزتان پیروز باد با سرود تازه هر روزتان نوروز باد شهر سرشار است از لبخند، از گل، از امید تا جهان باقی است این آئین جهان افروز باد نوروز مبارک با آرزوی بهترین ها برای شما در سال یکهزار و سیصد و نود و هفت امیرحسین شعبان زاده 2 فروردین 1397
  15. خاطره نویسی اعضای سایت

    در اخرین ساعات، به لحظات گذشته این سال فکر می کنم ،به خوشی هایم ،به لحظات پر از شور و عشقم و نیز به گریه هایم ،ناراحتی هایم ،سختی هایم و مشکلاتم ، به از دست دادن عزیزانم گذشت با تولد عزیزانی دیگر. چه زود زمان با صدای عقربک در گوشمان خواندو خواند اما گوش ها به مانند گیت های فروشگاهی فقط گذر آنها را محاسبه کردند. و شما را دعوت میکنم به نوشتن تکه ای از آنچه بر شما آمد... روز های آخر است آهنگ فراق می آید به گوش لحظه های ناب تنهایی لحظه ای با خیالت قهوه ای تلخ نوشیدن ساعتی خیرگی به ماه روزها لبخند و گریان در دل و سال ها را مردن و این آغاز پایانی تلخ است (فاطمه حبیب زاده)
  16. بيگانه

    پس از یک دم سکوت دیگر ، به زمزمه گفت که آدم عجیبی هستم و لابد به همین خاطر دوستم دارد اما شاید یک روزی به همین دلیل حالش از من به هم بخورد ? بیگانه ✍? آلبر کامو
  17. گیله مرد

    میزان اهمیت ما به شکم و مغزهامون از مقایسه تعداد کتابسراها و کبابسراهای شهرمون مشخص میشه. افسوسِ قضیه در اینه که بیشترین جایی که ما به مغز اهمیت می دیم تو کله پاچه فروشیه اونم نه برای فکر کردن، بلکه برای خوردن! ? گیله مرد ✍?بزرگ علوی
  18. دوستان عزیز می توانید هر گونه نظر انتقاد و پیشنهادی در مورد "رادیو کافه خیال" دارید از طریق این تاپیک با ما در میان بگذارید ...
  19. مشاعره

    تو را با غیر می بینم، صدایم در نمی آید دلم می سوزد و کاری ز دستم بر نمی آید مهدی اخوان ثالث
  20. پنج سلاحی که نمی خواهید دشمنتان به یک مبارزه بیاورد

    سوماربرندر(شمشیر تابستان)همون جک که مگنوس بهش میگه خوف ناک تره مخصوصا با اون شوخی های بی مزش(شمشیره حرف میزنه) البته خودم ترحیح میدم یه خودکار داشته باشم مثه پرسی
  21. گیله مرد

    نام کتاب: «گيله مرد» نویسنده: «بزرگ علوي» زبان اصلی: فارسی ناشر :نگاه خلاصه کتاب: این کتاب مجموعه داستان بوده که، داستان اصلی آن گیله‌مرد، روستایی گیلانی مبارزی است که به جنبش دهقانی می‌پیوندد و پس از هجوم مأموران و کشته شدن زنش به جنگل پناه می‌برد. شرح ماجرای سه مرد است، گیله مرد و دو محافظ او که وی را به فومن می‌برند و داستان در همین حرکت و اقامت در قهوه‌خانه نزدیک مقصد به تدریج باز می‌شود. دو مأمور تفنگ به دست در میان غرش باد و باران، گیله مرد را- که یک دهقان شورشی است- به فومن می‌برند تا تحویل پاسگاه دهند. قسمتی از کتاب آمده است: « دو مامور تفنگ به دست، گیله مرد را به فومن می‌بردند. او پتوی خاکستری رنگی به گردنش پیچیده و ‏بسته‌ای که از پشتش آویزان بود، در دست داشت. بی‌اعتنا به باد و بوران و مامور و جنگل و درختان ‏تهدید کننده و تفنگ و مرگ، پاهای لختش را به آب می‌زد و قدمهای آهسته و کوتاه برمی‌داشت». لینک دریافت :برای دریافت از اینجا اقدام کنید
  22. با هستی و نیستیم بیگانگی است
    وز هر دو بریدیم نه مردانگی است
    گر من ز عجایبی که در دل دارم
    دیوانه نمی‌شوم ز دیوانگی است

    رباعیات مولانا

  23. با سلامی به گرمی نور خورشید تیم رادیو کافه خیال در بخش گویندگی اقدام به جذب نیرو می کند . علاقه مندان به همکاری در تیم رادیویی وب سایت که در زمینه گویندگی ، میکس ، نویسندگی ویراستاری توانا هستند می توانند جهت همکاری با ما از راه های زیر در تماس باشند تا آزمون همکاری برای آن ها ارسال شود . ارسال پیام خصوصی به nafise_kh تماس با ای دی زیر در تلگرام : Avaye_cafe_khial@ با تشکر از همراهی شما
  24. فراخوان همکاری با رادیو کافه خیال

    با سلامی به گرمی نور خورشید تیم رادیو کافه خیال در بخش گویندگی اقدام به جذب نیرو می کند . علاقه مندان به همکاری در تیم رادیویی وب سایت که در زمینه گویندگی ، میکس ، نویسندگی ویراستاری توانا هستند می توانند جهت همکاری با ما از راه های زیر در تماس باشند تا آزمون همکاری برای آن ها ارسال شود . ارسال پیام خصوصی به nafise_kh تماس با ای دی زیر در تلگرام : Avaye_cafe_khial@ با تشکر از همراهی شما مشاهده خبر کامل
  25. سبک های نقاشی

    سبک های نقاشی در زیر با برخی از سبک های نقاشی آشنا می شوید و امید است این مقاله مورد توجه و استفاده شما قرار بگیرد. نقاشی رنگ روغن نقاشی رنگ روغن فرایند نقاشی با رنگ روغن است که از آمیختن رنگدانه‌ها به روغن به عنوان چسب و پیونده بدست می‌آید. روغن به کار رفته در رنگ روغن از مواد متفاوت و با روش‌های مختلف تولید می‌شود که رایج‌ترین آنها، روغن بزرک، روغن دانه خشخاش، روغن گردو و روغن گلرنگ است. انتخاب نوع روغن باتوجه به طیف وسیع خواص آن، مانند مقدار زمان زرد و یا خشک شدن روغن صورت می‌گیرد. همچنین تفاوت‌های مشخص روغن‌ها در درخشندگی رنگ‌ها قابل مشاهده است. یک هنرمند ممکن است از چندین روغن مختلف در یک نقاشی بسته به نوع رنگدانه و اثرات مطلوب روغن‌ها استفاده کند. نقاشی رنگ روغن رمز و رازهای بزرگی دارند و در ذهن بسیاری از افراد، روش نقاشی رنگ روغن با اعتبارتر از دیگر نقاشی ها است. همچنین لذت کار با رنگ روغن غیر قابل انکار است. رنگ های خالص روغنی با رایحه ای خوش واقعاً خوشایند هستند. نقاشی آبرنگ آبرنگ یک رنگ ‌ماده و نیز نقاشی یا طرحی که با این نوع رنگ‌ماده اجرا شده باشد است. در تولید آبرنگ از رنگ‌دانه و یک ماده چسبنده قابل حل در آب (معمولاً صمغ عربی) استفاده می‌شود. آبرنگ را به‌وسیله قلم مو بر روی کاغذ، مقوا، پاپیروس و… به کار می‌برند. از این جهت با بسیاری از رنگ‌ماده‌های پوششی تفاوت دارد که در آن رنگسایه‌های روشن از طریق رقیق کردن رنگماده حاصل می‌آید و نه با افزودن سفید. نقاشی سیاه قلم نقاشی سیاه قلم واژه ای است که در میان عوام رواج داشته و منظور از آن استفاده از ذغال و مداد کنته در کشیدن طرح و مخصوصا طراحی چهره می باشد. اینکه این واژه از کی و چگونه ترویج شده و تاریخچه دقیق آن چیست، اطلاعات موثق و کاملی را هنوز نیافته ایم. اما بطور حتم و یقین آموزشهای غیر اصولی و غیر حرفه ای سالهای اخیر، در گسترش و توسعه استعمال غیر کارشناسانه این واژه نقش موثری ایفا کرده است. نقاشی مداد رنگی مدادرنگی نوعی مداد است که مغزیِ آن اثر رنگی بر جای می‌گذارد. مغزیِ مداد، بخش استوانه‌ایشکل و باریک آن است که از رنگدانه (مادهٔ رنگی) فشرده، نوعی موم و کائولین (یک نوع خاک رس) ترکیب شده‌است. مغزی مدادرنگی برخلاف مداد گرافیت درجه‌بندی زیادی از نظر سختی ندارد و نسبتاً نرم است. کاغذهای مناسب برای مدادرنگی متنوعند؛ به‌جز کاغذهای صیقلی (مثل کاغذ گلاسه) و کاغذهای خیلی زبر می‌توان از هر کاغذی استفاده کرد، از کاغذهای بسیار مرغوب گرفته تا کاغذهای بسته‌بندی. کاغذهای مرغوب ضخیم هستند و بافت کاملاً فشرده دارند. حتی کاغذهای رنگی، به‌ویژه کم‌رنگ نیز برای نقاشی با مدادرنگی بسیار مناسبند. بسته به درشتی بافت کاغذ و پرزهای آن، اثر هنری حالت متفاوتی به خود می‌گیرد. نقاشی مینیاتور مینیاتور در لغت به معنی کوچک تر نشان دادن است و مخفف شده کلمه فرانسوی «مینی موم ناتورال» است که حدوداً از دوره قاجاریان در زبان فارسی امروز مصطلح گردید. در حال حاضر در ایران به نقاشی های ایرانی، چه قدیم و چه جدید، که از سبک و روش اروپایی پیروی نکرده و دارای خصوصیات نقاشی سنتی باشند، نقاشی مینیاتور می گویند و این تعریف به صورت یک غلط بین ما پذیرفته شده است. نقاشی آکریلیک رنگ اکریلیک رنگی شیمیایی که با خواص دوام و درخشندگیش نخست در صنعت اتوموبیل سازی به کار رفت و اخیراً نیز در انواع نقاشی‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌است. رزینهای آکریلیک به دو دسته پایه حلال نفتی و حلال آب تقسیم می‌شوند. خصوصاً آن دسته که به آسانی در آب حل می‌شود، زود خشک می‌شود و سطحی سخت و آسیب‌ناپذیر به وجود می‌آورد، گرچه باید افزود فاقد خواص ظرافت پذیری و عمق و جلای رنگ روغن یا آکرلیک پایه حلالی است. رنگهای اکریلیک بسیار متنوع هستند و برای ایجاد بافت در سطوح مناسبند چون غلظت بالایی دارند و به سرعت خشک می‌شوند. رنگ اکریلیک انعطاف‌پذیر است و به همین علت روی تمام سطوح از جمله مدل‌های خمیر کاغذ پارچه و کفش قابل استفاده است. رنگ‌های اکریلیک پایه آب نسل جدید از رنگ‌های ساختمانی می‌باشند که با توجه به مسائل زیست‌محیطی و عدم استفاده از حلال‌های آلی و مواد مضر کاربردی این نوع رنگ‌ها روبه افزایش است. بطوریکه به تدریج جایگزین مناسبی برای رنگ‌های روغنی الکیدی می‌باشند. رنگ ترافیک که عموماً برای خط کشی خیابانها استفاده می‌شود هم از رزین آکریلیک پایه حلالی استفاده می‌شود. نقاشی پاستل با پاستل پیش از این آشنا شدیم. پاستل شامل رنگدانه‌های پودری است که به هم چسبیده‌اند. این رنگدانه‌ها اساسا همان‌هایی هستند که برای دیگر ابزارهای نقاشی مانند آبرنگ، اکریلیک و مدادرنگی نیز به کار می‌روند. اما پاستل به دلیل تاثیری که از خود بر کاغذ باقی می‌گذارد به تکنیکی خاص و متفاوت‌تر نیاز دارد. همه پاستل‌ها ویژگی‌های یکسانی ندارند به همین دلیل پیش از شروع نقاشی با پاستل لازم است دانش بیشتری درباره آنها و نوع کاغذی که انتخاب می‌کنید، داشته باشید. نقاشی کلاژ تکه چسبانی، چسبانه کاری یا کلاژ (به فرانسوی: Collage) روشی در تولید آثار تجسمی است که در آن مصالح و مواد مختلف چون کاغذهای رنگی، مقوا، پارچه، ریسمان، بریده روزنامه، عکس، برگ گیاهان و درختان، سنگ، چوبهای ریز و نازک و... را بر سطح بوم، تخته یا مقوا با ترکیب توامان و مناسب می‌چسبانند؛ و گاه با نقاشی و طراحی به تکمیل آن می‌پردازند. نقاشی روی شیشه در ابتدا بهتراست که بدانیم ویترای چیست؟ تزئین ظروف شیشه‌ای با رنگ و نقاشی هنری است که قرن‌ها در میان ملل مختلف محبوبیت داشته است و آثار متعدد و متنوعی از این هنر را می‌توان در موزه‌های نقاط مختلف جهان یافت. گذشته از ظروف شیشه‌ای شکیل با نقاشی‌های حرفه‌ای و یا کنده کاری‌های پیچیده و ظریف که از گذشته‌های دور تا حال توسط هنرمندان چیره دست در این رشته آفریده شده گاه ایجاد طرح‌ها و حتی خطوط ساده رنگی نیز می‌توانند ظروف شیشه‌ای بسیار ساده را به ظروفی زیبا و چشمگیر تبدیل کنند
  26. مشاعره

    نی بی‌زر و زور شه سپه بتوان داشت نی بی‌دل و زهره ره نگه بتوان داشت در سنگستان قرابه آنکس ببرد کز سنگ قرابه را نگه بتوان داشت رباعیات مولانا
  1. نمایش فعالیت های بیشتر
×